Verlaag CO2-uitstoot met 89% dankzij dieselaangedreven S-Line pompsets van Gorman-Rupp

De Gorman-Rupp S-Line dieselaangedreven pompsets zijn geschikt gemaakt voor HVO-brandstoffen. Deze pompsets worden onder meer worden gebruikt in de GWW-sector, de industrie en door overheden. In deze branches ziet Gorman-Rupp het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen steeds verder toenemen. Dat uit zich onder andere in een grotere aandacht voor het milieu. Opdrachtgevers en beleidsmakers stellen een ‘groene’ aanpak vaker als eis. De klanten van Gorman-Rupp zoeken naar mogelijkheden om hierin mee te gaan.

HVO wordt gecategoriseerd als niet-fossiele brandstof. Niet-fossiele brandstoffen worden geproduceerd uit plantaardige en dierlijke grondstoffen, zoals: plantenresten, plantaardige vetten en dierlijke vetten. Voor deze niet-fossiele brandstoffen zijn veel namen in gebruik. Blauwe diesel, CO2-fuel, green diesel en synthetische diesel. Allemaal namen die worden gebruikt en vaak worden deze voor de eenvoud aangeduid als biodiesel. Voor de duidelijkheid: HVO is geen biodiesel. Alhoewel biodiesel en HVO in de basis dezelfde grondstoffen hebben, is het fabricageproces wezenlijk verschillend. Biodiesel wordt over het algemeen aangeboden als bijmenging (‘blend’) bij reguliere, fossiele diesel.

Efficiency

HVO staat voor Hydrotreated Vegetable Oil. HVO biedt diverse voordelen ten opzichte van biodiesel. In het productieproces wordt gebruik gemaakt van waterstof om zuurstof aan de biomassa te onttrekken. Na het onttrekken van zuurstof aan de biomassa ontstaat een mengsel van lineaire, paraffine koolwaterstofmoleculen, water en CO2. HVO heeft een hoog cetaangetal tot wel 76 (voor reguliere diesel is dat 51). Een hoger cetaangetal betekent een efficiëntere en schonere verbranding. Het cetaangetal van een diesel geeft aan hoe snel de brandstof ontbrandt. Hoe hoger het cetaangetal hoe sneller de brandstof zal ontbranden en hoe efficiënter de motor zal draaien. Gorman-Rupp raadt het gebruik van biodiesel af. Moderne dieselmotoren met o.a. hogedruk common rail injectiesystemen zullen op termijn niet juist functioneren met deze brandstoffen. Daarbij is het milieueffect van biodiesel, als bijmenging bij reguliere diesel, gering.

Voordelen gebruik HVO

Het belangrijkste voordeel bij het gebruik van HVO is de reductie van CO2. HVO-brandstoffen zijn gecertificeerd door de ISCC en bieden een CO2-reductie tot 89%. Deze besparing is een (berekend) maximum dat gerealiseerd wordt in de totale keten, oftewel: from well to wheel. Dus vanaf de bron (winning) tot aan de uitlaat. ISCC-gecertificeerde brandstoffen worden gemaakt uit andere grondstoffen dan bijvoorbeeld die voor de productie van levensmiddelen worden gebruikt. De productie van gecertificeerde brandstof brengt de voedselketen niet in gevaar.

Ten tweede geeft een HVO brandstof een veel schonere verbranding. Hiervoor is ook de uitstoot van NOx, fijnstof en zwavel lager. Die schonere verbranding heeft meteen en ander bijkomend voordeel. Alle Gorman-Rupp S-line dieselaangedreven pompsets zijn voorzien van een stage-V dieselmotor. In de hogere vermogensklassen maken die gebruik van een roetfilter. Deze toepassing zorgt voor onder meer een lagere uitstoot van fijnstof. Daardoor is het reinigen of vervangen van roetfilters minder frequent nodig. Dat leidt tot een grote besparing in de exploitatiekosten.

Nadelen HVO

HVO is duurder dan reguliere diesel. Het prijsverschil fluctueert. In de regel is het prijsverschil circa 30 cent per liter. Daarnaast is de verkrijgbaarheid van HVO minder eenvoudig dan die van reguliere diesel, met name bij projectlocaties. Gelukkig nemen steeds meer leveranciers HVO-brandstof op in hun programma. Om de maximale milieuwinst te behalen moet de vermenging met reguliere diesel vermeden worden. Dit vergt een volledige omschakeling naar uitsluitend HVO, of om gescheiden brandstofinstallaties. De genoemde nadelen zijn gering ten opzichte van de milieuwinst die te behalen valt met het gebruik van HVO-brandstoffen. Het gebruik van HVO-brandstoffen in combinatie met moderne stage-V dieselmotoren biedt ondernemingen de mogelijkheid om relatief eenvoudig een grote bijdrage te leveren aan hun milieudoelstellingen.

Compleet gamma pompsets

Het complete gamma van de S-Line dieselaangedreven pompsets voor 2021 is door Gorman-Rupp geschikt gemaakt voor het gebruik van HVO-brandstof. Om zo de groene ambities in diverse sectoren kracht bij te zetten. Gorman-Rupp zal de komende jaren ook nieuwe producten en technologieën ontwikkelen die hun klanten in staat stellen mee te kunnen gaan in deze snelle ontwikkelingen. Meer informatie: www.grpumps.nl

Meadow of wheat. Nature composition.