Gorman-Rupp vetgesmeerde asafdichting
Dit artikel gaat over de Gorman-Rupp vetgesmeerde as afdichtingen – de geschiedenis, het ontwerp, de werking, de toepassing en de installatie en het onderhoud.
Geschiedenis
De Gorman-Rupp vet gesmeerde as afdichting is ontwikkeld in de Jaren 30 van de 20e eeuw door de mede oprichter Herbert E. Rupp voor toepassingen in vuilwater door aannemers. Het ontwerp is in bijna 100 jaar tijd steeds verder verfijnd en ontwikkeld en is verkrijgbaar in de maten 5/8” tot 1- ¾” (ca. 16 mm. t/m 45 mm.) De meeste maten zijn verkrijgbaar in 3 verschillende materiaalsoorten. Enkele jaren terug heeft Gorman-Rupp een project gestart om het huidige ontwerp te verbeteren; Ontelbare uren aan research, ontwikkeling en testen zijn in dit project gaan zitten, en de uitkomst was simpelweg dat het oorspronkelijke ontwerp niet te verbeteren valt. Het originele ontwerp van H.E. Rupp blijkt nog steeds tot de beste as afdichting in de markt te behoren.
Ontwerp
Het basis ontwerp is nog vrijwel het zelfde als het originele ontwerp uit de Jaren 30 van de 20e eeuw. Alle vet gesmeerde as afdichtingen zijn dubbele, vet gesmeerde mechanische afdichtingen. De afdichting bestaat uit een roterend deel met een gehard stalen contactvlak, een stationair deel met een sinter bronzen contactvlak, neopreen pakkingen, stalen veer en veerringen, een stalen tussenbus, en RVS vulringen. Deze componenten worden uiteindelijk gemonteerd in een bronzen- of RVS behuizing die in de afdichtingen plaat van de pomp wordt geperst.
Functie
De as afdichting heeft twee primaire functies. De afdichting houdt de vloeistof in de pomp, en lucht er buiten. Dit wordt bereikt door de vlakheid van de afdichtigsvlakken van het stationaire en het roterende deel . Deze twee vlakken lopen tegen elkaar onder een constante vetsmering. Deze vetsmering wordt verzorgd door een veerbelastte vetpot.
Toepassing
De Gorman-Rupp vetgesmeerde as afdichting kan worden ingezet bij elke vloeistof die geschikt is in combinatie met de seal materialen. De vet gesmeerde as afdichtingen kunnen NIET worden gebruikt in brandstof/petroleum toepassingen. Er gelden 2 beperkende factoren.
De eerste is de temperatuur. De medium temperatuur mag niet hoger zijn dat 110 graden Fahrenheit (43 graden Celsius). De tweede factor is de inlaat druk. De binnenkomende druk (of de overdruk) mag niet hoger zijn dan 10 P.S.I. (ca. 0,7 bar). Een hogere inlaatdruk beschadigt de afdichting. (bij zelf aanzuigende pompen is de aanzuigdruk altijd negatief = vacuüm).
Installatie en onderhoud.
Vullen van de vetpot : draai de spanmoer volledig naar beneden (afbeelding 2). Vul de vetpot met Lithium vet via de smeernippel tot dat er vet uit het ontluchtingsgat komt. Draai de spanmoer na het vullen geheel omhoog (afbeelding 3). Afbeelding 1 toont de vetpot indien deze leeg is. Vul de vetpot altijd opnieuw voordat deze leeg is. De pomp laten draaien zonder vetsmering leidt tot beschadigingen aan de as en de afdichting en tot lekkages.
De pomp is voorzien van indicatoren die aangeven wanneer de as afdichting defect is. Let daarbij op de volgende signalen:
- De vetpot loopt leeg, ook wanner de pomp niet in bedrijf is
- De vetpot dient vaker dan normaal te worden bijgevuld
- Er lekt water (of andere vloeistof) uit de achterzijde van de afdichting
- Er lekt water (of andere vloeistof) uit het ventilatie gat van de vetpot
- De pomp zuigt lucht aan via de as afdichting tijdens bedrijf